سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرد را آن بهاست که بدان نیک داناست آن ارزى که مى‏ورزى ، [ و این کلمه‏اى است که آن را بها نتوان گذارد ، و حکمتى همسنگ آن نمى‏توان یافت و هیچ کلمه‏اى را همتاى آن نتوان نهاد . ] [نهج البلاغه]

استان قم را بهتر بشناسیم...

     واژه های قدیم پزشکی:

   گلوگوشه،کپه،بس یاور بس،تیکه رو تیکه،بیج،دم دل،رودل،شکم روه،پس افتادن،خیز چشم،دل پیچه.

       واژه های قدیمی کشاورزی:

       رغش،آجو،پشکه،پنبه چیله،تایه زدن،کزل،گلباری،پوسوله،ناغش.

        اصطلاحات قدیمی قمی:

       پپه،آلا،الور،ایروف،ال بستن،آج داغ،آبخوری،انانی واشانی،بوک،بد پیله،بل رفتن بچه،پاچه ور مالیده،تپلغ،سنگ خود را وا کندن،صاف و صادق،غنج،کشتیار،گوندوله.

       چند ضرب المثل قمی:

آردمون و بیختیم،آرد بیزمون وزدیم گل میخ.

انگار ابریشمش رو آتیشه.

انگار سر عبیدک رو آورده.

به ده راهش نمی دادند سراغ کد خدا رو می گرفت.

تا بیل نزنی گزر نیابی.

       بازی الک دو لک:

      الک دو لک2تا تیم5نفره که با دو چوب،یک چوب کوچکc.m15تاc.m 20که آنرا بوسیله یک چوبدستی به طولc.m50تاc.m70،از روی زمین بلند می کردند و یکی اگر یکی از اعضای طرف مقابل بتواند چوب را در هوا بگیرد،برنده است در غیر این صورت بازنده محسوب می شود و همینطور بازی ادامه می یابد.

     بازیهای دیگر عبارتند از:چوب بازی،خر پشته،گردو بازی،دوز بازی،قایم باشک،برف بازی،سه سنگ،هفت سنگ و... .

    مراسم دهة محرم(عاشورا و تاسوعا):

مهمترین روز های ماه محرم و صفر،روزهای عاشورا و تاسوعاست وروزهای20صفر یا اربعین امام حسین(ع)است.در همةامامزاده های یا استان که شامل مراسمی در صحن حضرت است که نقطة جمع شدن تمامی هئیتها است و بسیار روحانی و باشکوه در ایران و در استان برگزار میشود.صورتهای نقل شده از افراد وآشنایان به صورت زیر است:

1_دسته گردانی شامل:دسته های سینه زنی وزنجیر زنی و غیره.2_روضه خوانی و تعزیه خوانی که تعزیه خوانی در شهر به صورت گردان به همراه هئیتهای عزادار انجام می شود و از خیابانها و از صحن حرم حضرت معصومه(ع)می گزرندکه امروزه نیز این کار رواج بسیاری دارد.در بعضی امامزاده ها نیز تعزیه خوانی می شده و اکنون نیز در بعضی ازآنها نیز رواج دارد.




نویسندگان ::: سه شنبه 87/10/3::: ساعت 10:44 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 9


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :17505
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
نویسندگان
سلام می کنم خدمت تمامی دوستان عزیز... به دستور استاد بزرگوارمان جناب آقای آقابابایی بر آن شدیم تا با کمک برخی از دوستان این وب را راه اندازی کنیم تا هم درباره استانمان بیشتر بدانیم و هم امید است با خواندن مطالب این وب شما ما را به ذهن و یاد خود بسپارید و هرگز ازیادمان نبریدمان. با تشکر: مهدی فولادوند- سید محمد کاظم کاظمی یزدی- و سید حسین قرشی
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<