سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کسى را که چهار چیز دادند از چهار چیز محروم نباشد : آن را که دعا دادند از پذیرفته‏شدن محروم نماند ، و آن را که توبه روزى کردند ، از قبول گردیدن ، و آن را که آمرزش خواستن نصیب شد ، از بخشوده گردیدن ، و آن را که سپاس عطا شد از فزوده گشتن . و گواه این جمله کتاب خداست که در باره دعاست « مرا بخوانید تا بپذیرم . » و در آمرزش خواستن گفته است : « آن که کارى زشت کند یا بر خود ستم کند سپس از خدا آمرزش خواهد ، خدا را بخشنده و مهربان مى‏یابد . » و در باره سپاس گفته است : « اگر سپاس گفتید براى شما مى‏افزاییم . » و در توبت گفته است : « بازگشت به خدا براى کسانى است که از نادانى کار زشت مى‏کنند ، سپس زود باز مى‏گردند ، خدا بر اینان مى‏بخشاید و خدا دانا و حکیم است . » [نهج البلاغه]

استان قم را بهتر بشناسیم...

     ))امامزاده شاه حمزه: <<<     خیابان آذر،میدان کهنه     <<<

 از بقاع متبرکه ای است که در محلی به اسم شاه حمزه قرار داد این بقعه بعد از روضه حضرت فاطمه(س) از محترم ترین زیارات قم می باشد.

حمزه فرزند بی واسطه امام موسی کاظم(ع) است که با احمد بن موسی (شاهچراغ) از یک مادرند. مزار این امامزاده در خیابان آذر نزدیک میدان کهنه و مرکب از دو بقعه است: بارگاه شاه حمزه و مزار امامزاده احمد از نوادگان موسی بن جعفر(ع) می باشد. پیشاپیش هر دو بارگاه صحنی به درازای 32 × 15 متر قرار دارد. بنا از آثار نیمه نخستین قرن دهم است و به دستور میرزا علی اصغر خان امین السلطان، توجه خاصی به این امامزاده شده است.

 

2))چهل اختران: >>>>     خیابان آذر ، محله ی چهل اختران   <<<<

 بر سر در این بارگاه کتیبه ای است که به خط ثلث بر روی آن نوشته شده است:

«این مکان قبور جمعی از سادات و امامزادگان است.»

علویانی که در این مکان قدیمی به خاک سپرده شده اند یکی موسی بن مبرقع فرزند امام جواد(ع) است که وی در سال 256 ه. ق به قم آمد و تا زمان وفات (296 ه) در این مکان زندگی کرد. (مورّخان تمام سادات رضوی را از نسل او می دانند.)‌درکنار مزار وی قبر دو تن از فرزندانش «محمد و زینب» و نوادگان او قرار دارد.

شاه تهماسب صفوی در 953 ه. ق سقفی بلند بر این قبور بپا کرد و معماری این بنای کم نظیر توسط «سلطان علی قمی» صورت پذیرفته است.

 

3))امامزاده  سید سربخش: >>>     خیابان آذر ، کوچه ی  81    <<<

 به استناد کتیبه گچ بری بقعه، این بنا به دستور «غیاث الدین امیر محمد» از بزرگان خاندان علی صفی (فرمانروایان قرن هشتم) بنیاد شده و تزئینات گچ بری آن کار «علی بن محمد بن ابی شجاع» هنرمند بزرگ این دوره است.

اسماعیل بن محمد بن جعفر صادق(ع) از نوادگان امام صادق(ع) بوده است.

شاهزاده اسماعیل معروف به سید سربخش است به سال 617 ه. ق بوسیله مغولان به قتل رسید، مغولان سر او را برای کشته شدگان سپاه خود هدیه بردند و بدین جهت اسماعیل به «سید سربخش» شهرت یافت.

این بقعه در خیابان آذر مقابل مجموعه چهل اختران قرار دارد.




نویسندگان ::: سه شنبه 87/10/3::: ساعت 10:48 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 4


کل بازدید :17501
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
نویسندگان
سلام می کنم خدمت تمامی دوستان عزیز... به دستور استاد بزرگوارمان جناب آقای آقابابایی بر آن شدیم تا با کمک برخی از دوستان این وب را راه اندازی کنیم تا هم درباره استانمان بیشتر بدانیم و هم امید است با خواندن مطالب این وب شما ما را به ذهن و یاد خود بسپارید و هرگز ازیادمان نبریدمان. با تشکر: مهدی فولادوند- سید محمد کاظم کاظمی یزدی- و سید حسین قرشی
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<